Aký dôležitý je (slnečný) vitamín D?

Význam vitamínu D v našom tele je často podceňovaný, no pre správne fungovanie organizmu a celkové zdravie je nevyhnutný. Ako si ho správne doplniť? Zvýšeným pobytom na slnku, alebo stravou?

Jednou z najznámejších funkcií vitamínu D je hlavná úloha pri vstrebávaní vápnika a fosforu do nášho tela (sila a pevnosť kostí), posilnenie imunitného systému a celková ochrana organizmu proti rôznym druhom ochorení, ako prvé štádiá cukrovky, skleróza, reumatologické ochorenia, rakovina hr. čreva a celý rad ďalších. Taktiež pomáha pri správnej funkcii svalov a stimuluje mozgovú aktivitu.

Veľmi dôležitá je správna hodnota vitamínu D v tele počas tehotenstva žien. Zabezpečuje správny vývoj dieťaťa a je prevenciou proti rôznym zápalom a predčasnému pôrodu. Znižuje tiež riziko vrodených vád dieťaťa. Zvýšený príjem sa okrem tehotných a dojčiacich žien odporúča najmä ľudom po 50tke a dôchodcom.

 

opalovanie-vitamin-d

 
Ovplyvňuje doslova stovky génov v našom tele a preto je mimoriadne dôležité držať si hladinu vitamínu D v tele na správnych hodnotách. Ako to však dosiahnuť?

 

Prirodzenou formou je opaľovanie. Prírodný vitamín D (D3) sa tvorí priamo v pokožke pôsobením slnečného UVB žiarenia. Mnoho ľudí sa tak cielene opaľuje v presvedčení, že to prospieva ich zdraviu. Na reakciu a tvorbu potrebného množstva vitamínu D v pokožke však stačí cca 15min. priameho pôsobenia slnečného žiarenia. Niektorí odborníci dokonca tvrdia, že v teplých mesiacoch úplne postačuje množstvo, ktoré sa prirodzene tvorí na pokožke rúk a tvári počas celého dňa. Nie je preto nutné sa cielene opaľovať.

Druhou možnosťou je syntetická náhrada tzv. vitamín D (D2), ktorý môžeme nájsť v rôznych výživových doplnkoch. Mnoho lekárov odporúča práve túto formu vitamínu D ľuďom s prvým fototypom (veľmi bledou pokožkou), pretože sa reálne nemôžu opaľovať a aj krátky pobyt na slnku je sprevádzaný začervenaním a pod.

Málokto vie, že prírodný vitamín D (D3) si môžeme doplniť i vhodnou stravou. V zimných mesiacoch, alebo pri nemožnosti opaľovania je strava tým najlepším riešením. Najbohatším zdrojom je tuk z pečene morských rýb (treska, tuniak, makrela,...), prípadne konzumácia samotných morských rýb. Medzi ďalšie zdroje patria: bravčová/hovädzia pečeň, vaječné žĺtky, syry, huby, alebo napríklad kvasnice.

Pozor však na predávkovanie. Vitamín D patrí do skupiny vitamínov rozpustných v tukoch a telo si jeho zásoby môže ukladať. Toto riziko ale hrozí len pri syntetickej náhrade vitamínu D (D2), s ktorého dávkovaním by ste sa mali poradiť s vašim lekárom.

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie